fredag 11. mai 2012

Ekte, eller fantasi?

Ekte, eller fantasi?

Skrevet av: Victoria T. Andersen.

Meg.
Hei! Mitt navn er Sofie Marianne Knutsen. Jeg er 14 år, født den.12.01.1997. går på Vira ungdomsskole i Oslo. Jeg bor i Sireveien 13. Har en far fra England og en mor fra Norge. Jeg har også en storesøster: Siri på 18 år. Og en lillebror: Kim på 7 år. Det er egentlig ikke noe spesielt med familien min. Passe stort, fint hus, vanlige foreldre, fin hage osv. de vanlige tingene liksom, da trenger dere kanskje ikke å vite så mye mer om meg som er nødvendig. Så.. da går vi videre.

En helt vanlig dag.. Trodde jeg
Det er mandag. Altså skole. Jeg skrudde av ringeklokken og reiste meg opp i sengen. Jeg kikket ut vinduet: det var sol og fint vær som vanlig.. (det er Sommer) Jeg fant fram en topp jeg kjøpte i helgen og en shorts. Jeg kler på meg toppen, og idet jeg skal ta på meg shortsen, så hører jeg mamma skrike nedenunder.
-          Hva er den nå da mamma?
Jeg slenger på meg shortsen og går ned. Mamma lå med Kim på fanget imens hun gråt. Han var dekket av blod rundt håndleddet og ned fra halsen, flere steder. Men jeg la merke til at det var bitemerker rundt på kroppen. Betyr det liksom at han er død?
-          Er han…
Jeg fikk ikke fram mer. Jeg hadde sjokk. Var han virkelig død? Alt var ødelagt, bursdagen hans må selvfølgelig avlyses. Tenk, begravelse til en 7 år gammel gutt. Og hva skal vi si til pappa?: Hei, sønnen din er død. Man kan ikke det liksom. Og jeg kan ikke gjøre noe. Det er for sent.
Dagen etter: Skole.
-          God morgen alle sammen!.. og jeg kondolerer så mye Sofie.. det var fryktelig trist å.. La frk. Veronika til.
-          Hva da? Avbrøt Kriss.
-          Ikke noe DU trenger å vite! Snerret Julie. ( Bestevennen min)
Han sank ned i stolen.
-          Ehh.. ja.. vi får vel begynne timen da dere.
Jeg stirret bare ut av vinduet, og lurte på hvor Kim var.. kommer jeg til å se ham når jeg dør? Det er det egentlig ingen som vet. Men det finnes håp.. Da avbryter plutselig Veronika tankene mine.
-          Sofie?! Sofie?!
-          Ja hva er det?!, kan du ikke bare la meg være ifred?!
Jeg sprang ut på gangen. Jeg var sint, men hadde det mest vondt. Så kommer Veronika..
-Hør.. jeg vet at det er tøft å..
-.. Du vet ingenting! Ingenting! Om hvordan jeg har det! Jeg har mistet lillebroren min, fordi at det var noen som bare måtte drepe ham! En 7 år gammel gutt, verdens beste lillebror som har bursdag i dag!
- Shh..! så, så .. det går bra.. det går bra.. Sier Veronika trøstende imens hun legger armene rundt meg.
-Jeg var til og med sinna på ham dagen før.. Han skulle jo bare vise meg noe.. men jeg avviste ham, bare på grunn av at jeg hadde skype med en venn. Jeg angrer sånn.. Og er så redd for at det samme skal skje med… meg.

Begravelsen
Det var tirsdag. Jeg hadde tatt fri fra skolen. Jeg vurderte egentlig og ikke å gå i begravelsen. Ikke på grunn av hvor tragisk det er. Men, smerten. Klumpen jeg får imagen bare av å tenke på ham. Men jeg skal gjøre det. Uansett hvor stor klumpen i magen vokser. Uansett hvor mye det svir og gnager i brystet, så skal jeg gjøre det.
-          Sofie! Da drar vi… Ropte pappa klynkende.
-          Ja pappa! Jeg kommer..
Jeg går ned trappen og inn i gangen. Tar på meg de svarte penskoene, og går ut i bilen med de fire.. nei, for siden Kim er dø.. så er det bare oss tre igjen. Vi har fått en mindre, trist og ulykkelig familie. Når vi kjører så er det ingen som sier noe. Jeg hører bare klynkingen til pappa. Stakkars.. komme hjem sliten fra jobb og høre at sønnen hans er død. Mamma skriker i søvne, hun vet det selvfølgelig ikke selv, og det er ingen som har giddet og sagt det til henne. Vi er fremme. Vi går inn og setter oss. Etter at presten har sagt noen ord, så skal Siri holde en tale.
-          De, d, d, det… Dette..
Hun sier ikke mer.. etter 5 min. så begynner hun. Det renner først ned en tåre, deretter gråter hun ordentlig, pappa også. Jeg har aldri sett ham gråte. Tanten våres går opp og henter Siri.
-          Det gjør ikke noe Siri.. Alle vet at det er tøft. La presten til. Når begravelsen er ferdig. Kondolerer de andre på veien ut. Alle er her unntatt bestefar, eller skal jeg kalle ham det? Han er alkoholiker, så han sitter sikkert hjemme og drikker. Smerten er fæl.. Jeg vil bare hjem, vil at alt skal være som før. Men først og fremst så vil jeg ha tilbake: Kim.

På tur i parken.
Da er det fredag. Jeg har begynt å få mareritt om Kim. Det er så vondt… så veldig, veldig vondt. Jeg hadde tenkt meg en tur i parken, kunne kanskje ha fått meg på andre tanker. Få litt frisk luft liksom. Det hadde vært deilig. Det er fortsatt så veldig rart. At Kim er borte. Jeg var alltid vant til at han var her. At når han kom hjem fra skolen og sånn, så sprang han bort til meg og ga meg en stor bjørneklem. Tilbake til parken. Jeg lurer på om jeg skal ta med noen? Det er jo tross alt kvelden. Næ.. det går sikkert fint. Jeg tar en brødskive før jeg drar, og går ut i gangen, kler meg godt. Det har begynt å bli veldig kaldt på kvelden, nærmer seg vinter’n. Jeg er alene hjemme, så jeg legger igjen en lapp til mamma og pappa, storesøsteren min er nemlig hos en venn, eller.. hun kaller ham det. Jeg har telefonen med, og peppersprayen. (bare sånn i tilfelle, men vet jo aldri hva som kan skje i parken på kvelden. Da går jeg. Det tar ca. 10 min. å gå til parken, så jeg er snart framme nå. Da er jeg endelig framme. Jeg setter meg ned på en benk, og hører på litt musikk. Det er deilig.. stille. Hva er det? Jeg ser noe lite, på bakken, borte ved lysstolpen. Jeg går bort. En kniv? Jeg plukker den opp, og studerer den litt. Skitten, gammel og litt slitt kniv. Ser ut som at den har ligget har en stund.  Plutselig, så hører jeg en voksen manne stemme.
-          Hei! Du, jente.! Han mente nok meg. Jeg var den enste her, utenom ham. Det var litt ekkelt, jeg reiste meg og skulle til å gå hjemover. Jeg hadde fortsatt kniven i hånden. Plutselig så dukker han opp ved meg.. lynfort!
-          Hvordan, hvordan kom du dit så fort?! Hvem er du?!
-          Hehe.. alle spør om det samme. Lillebroren også.
-          Hva mener du? Er det du som drepte Kim?!
-          Ja.. det var synd. Han virket snill. Liten god gutt. Fliret han.
Jeg hadde kniven gjemt bak ryggen, og med et rykk så slår jeg den inn i magen hans. Jeg springer, eller nei, jeg spurter alt jeg kan hjemover. Jeg hører skritt bak meg, det er definitivt ham! Jeg låser meg inn, og akkurat da, hører jeg hulking. Jeg går og kikker ut kjøkkenvinduet. Å herregud! Han står og kikker på meg! Han gliser, med ondskapsfulle øyne, som om han venter på meg.. Til slutt så blir han bare plutselig borte. Det kan ikke være virkelig! Er dette en drøm? Eller et grusomt mareritt? Jeg begynner å tenke på den hulkingen jeg hørte igjen.
-          Hallo?
-          Hjelp! Ikke gjør meg noe! Vær så snill! Ikke meg også! Nei, nei! Vær så snill!
-          Mamma? Er det deg? Sier jeg med en forundret stemme.
-          Sofie? Jenta mi? Er det deg?! Spør mamma hulkende.
-          Ja, mamma. Det er bare meg. Og hvorfor ligger du der nede?
-          Er han der?
-          Hva? Hva er det du snakker om?
-          Han drepte ham!
-          Mamma, jeg liker ikke dette? Hvis du prøver å tulle med meg, så er det IKKE morsomt.
-          Han drepte ham! Sier hun fortvilet.
-          Ja, men. Hvem?
-          Han drepte…
-          Hvem?
-          Pappa.
Enda en begravelse.
Jeg hadde egentlig bare lyst til å skulke skolen. Men jeg turte ikke. Pappa hadde bitemerker.. Det er egentlig veldig rart. Hvorfor bitemerker? Hva er det som skjer egentlig?! Er han ute etter oss eller? Tenk om han dreper mamma? Tenk om han dreper Siri? Tenk om han dreper.. meg? Begravelsen er i morgen. Han skal hvile ved siden av Kim. Jeg klarer ikke gråte, jeg er så redd og lei meg at jeg ikke kan få fram en enste tåre. Det er så vondt. Det er ingen jeg kan snakke med heller… Jeg er nesten inne i klasserommet nå, jeg setter meg ned bortest ved vinduet som vanlig. Imens frk. Veronika står og babler om masse greier som jeg ikke gidder å høre på.
-          Sofie?!
-          Ja, Hva er det nå da?!
-          Det er din tur til å lese. Svarer hun.
-          Gidder ikke.
-          Du gidder ikke? Hva slags snakk er det? Spør hun forbauset.
-          Kan du ikke norsk eller? Jeg vil ikke!
-          Nei! Nå har jeg da aldri hørt på maken til snakk!
-          Nei vel? Så synd da. Svarte jeg.
-          Ærligtalt, nå ringer jeg hjem, Sofie Marianne Knutsen.
Jeg gadd ikke å svare, jeg vet at det er rart av meg å være frekk, men.. jeg blir så irritert!
-          Ok! Faren min er død! Ok? Fornøyd?! Både Kim og faren min er død! Skjønner du?
Hun sa ingenting, det så ut som at hun hadde sjokk. Hun sto bare og stammet litt. Så fortsatte jeg å stirre ut av vinduet.

Mistanke..
Jeg hadde begynt å lese om vampyrer. Det er litt ekkelt eller nifst kanskje, fordi at… når jeg var i parken, så la jeg jo merke til hvor fort han løp og sånn.. Det som er veldig rart, var da han fikk kniven i magen, så.. kom han tilbake. Er ikke det litt rart? Og mamma sier at hun er 110 prosent sikker på at det ikke var et vanlig menneske som drepte pa.. Jeg klarer ikke å si navnet hans engang. Vel, tilbake til mamma. Når hun skal beskrive ham. Altså morderen. Så av en eller annen grunn så minner det meg om en. Vampyr. Jeg vet at det høres veldig dumt ut.. Men, hvem vet? Kanskje det ikke er fantasi? Tenk om de bare prøver å skjule for.. Ja oss mennesker. Det er litt mistenkelig da. Jeg bare må sjekke det ut. Vi sliter vis det er sant, men det er jo lite sannsynlig da… Jeg må gå til parken igjen. På kvelden. Samme tidspunkt. Kanskje han, eller den er ute etter noe? Jeg får bare gjøre det. Og en ting vet jeg: Han var ikke et vanlig menneske.

Tur i parken, kanskje den siste..
Da er klokken nøyaktig 16.30. Som sist jeg dro. Da går jeg til gangen og kler meg godt. Deretter så begynner jeg å gå. Da er jeg fremme ved parken. Jeg setter meg ned på en benk, og venter. Det har allerede gått 10 min. Men nå ser jeg en skikkelse bak treet. Jeg reiser meg.
-          Hallo?
-          Hei.
-          Jeg ser du har våget å komme tilbake hit. Sa han med en nifs latter.
-          Ja. Sier jeg forsiktig.
-          Hvorfor drepte du pappaen min og kim?! Sier jeg med trøkk i stemmen.
-          Huh.. Det skal jeg forklare deg.. Du forstår det kanskje bedre vis du vet hvem jeg er, eller kanskje du vet allerede?
-          En.. Vampyr?.. Sier jeg lavt.
-          Ja, vet du hva det betyr. Sier han smilende.
-          At du drikker blod?
-          Ja, men det er mer enn det. Du skjønner.. hvis en vampyr, dreper et menneske som tilhører enn familie som er flere enn tre stk. Må man drepe hele familien. Så jeg har egentlig ikke noe valg. Jeg faktisk drepe deg også. Så du gjør det nesten altfor enkelt for meg. Haha..
-          Men, men.. Hva mener du? Skal du drepe meg.
-          Jeg må nok det.. Hehe..
Jeg fikk panikk, men prøvde og ikke vise det. Hva skulle jeg gjøre? Flykte, eller bare bli her og bli drept?
-          Er du klar?
-          Nei.
-          Er du redd?
-          Ja.
-          Det er bra.
-          Vel, jeg må nok gjøre det nå. Sier han imens han har et ekkelt glis rundt munnen.
Jeg ser bare at han går mot meg. Jeg tar et skritt bakover. Nå åpner han munnen, og jeg ser mange skarpe kritthvite tenner.
-          Nei!!!!!!!!!!!!
Da svartnet det.

THE END
                                                                                                                                                                

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar