fredag 17. oktober 2014

Intervju med Gustav Sørlie om krigen


 

Dette intervjuet med Gustav Sørlie er om andre verdenskrig. Sett deg godt til rette.

Jeg spør Gustav om hvordan han merket at det var krig.

Han svarer at da han gikk til skolen den 9.4.1940, kom det noen svære fly med kors under vingene. De fløy lavt. Gustav forteller at han ikke forstod hvor alvorlig det var, men etterpå skjønte han mer.

-Hva gjorde tyskerne?

-De fanga jøder og andre kjente folk, de kriga, de tok skolen vår til bo sted.

-Hvor var du under krigen?

-9.4.1940 sendte far meg mor og søsknene mine til Hadeland men der var ikke tryggere. Så vi dro hjem om noen uker. Noen år etter dro vi til Sverige, forteller han.

Gustav forklarer at når han hører ordet krige tenker han på noen av de første som ble skutt i Sandefjord, fordi en av de var en kollega av hans far.

-Hva så du under krigen?

-Jeg så noen russiske krigs fanger som bodde på en fange leir ved busstasjonen, sier han.

-Hvor mange år var du under krigen?

- Jeg var mellom 12 og 17år, forteller han.

Gustav forteller engasjert at man måtte levere radioene, det var forbudt og gå med nisse lue.

-Hva gjorde du den dagen krigen var slutt?

-Jeg festa mye, sier han tilslutt.

Thilde Dyveke Sørhaug


 

 

 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar